Itt a nyári leárazás! Fedezd fel
5 tipp az étellel való egészséges kapcsolat kialakításához és fenntartásához

5 tipp az étellel való egészséges kapcsolat kialakításához és fenntartásához

2022.04.28. 9 perces olvasási idő

Az étellel való egészséges kapcsolat a boldog élet egyik kulcsa. Hozz létre olyan étkezési szokásokat, amelyek hosszú távon megfelelnek neked.

Étel. Egyeseknek boldogság, másoknak rémület. Ez egy nagyon széleskörű téma a testmozgás és a fitnesz világában. A hozzá fűződő viszonyunk az önmagunkkal való kapcsolatunkon alapul, és szorosan összefügg a pszichológiai és fizikai (nem)jóllétünkkel. Hogyan közelítsünk az ételhez, hogyan érezzük és élvezzük azt? Olvass tovább!

1) Felejtsd el a diétázást és ne iktass ki élelmiszereket

A tiltott csokoládé a legfinomabb. Avagy, a szigorú diéták csak a pokolba vezetnek. Ne próbálj meg elhagyni bizonyos ételeket, hacsak nincs rá nyomós okod (például intolerancia vagy allergia). Az emberi szervezetnek mindezekre szüksége van, akár a teljesítmény, a regenerálódás, vagy a jó közérzet érdekében.

Van számodra három opciónk, amit kipróbálhatsz és alkalmazhatsz:

  • Intuitív étkezés - Itt fontos, hogy figyelmesen hallgassunk a testünkre és annak igényeire. Az intuitívan táplálkozó ember akkor eszik amikor éhes, nem eszi túl magát, nem zár ki egyetlen élelmiszercsoportot sem, és nem a fogyás eszközének tekinti az étkezést. Könnyedén gondol az ételre és élvezi is, de nem ez a világegyetem központja az illető számára.

  • 80/20-as szabály - Táplálási "kompromisszum". Az étrend 80%-át a teljes értékű, a fennmaradó 20%-ot pedig ​​a kevésbé értékes táplálékokra fordítjuk. Szándékosan nem osztjuk őket egészséges/egészségtelen kategóriákba - ilyen élelmiszerek nem léteznek. Tény!

  • Makroszámlálás - Ha olyan típusú ember vagy, akinek szüksége van az ételek kontrolljára, akkor a kalóriaszámlálás, vagy az IIFYM, megfelelhet neked. Számold ki a napi kilokalóriabevitelt, és a benne lévő makrotápanyagok (fehérjék, szénhidrátok, és zsírok) számát. Ennek eredményeképpen nem fogsz egyetlen élelmiszercsoportot sem kiiktatni és eleget fogsz enni. A számításokhoz használhatsz online kalkulátort vagy konzultálhatsz egy táplálkozási szakemberrel , aki hasznos tanácsokkal is ellát téged. Az IIFYM esetében, ügyelj arra, hogy ne ess a számok és táblázatok áldozatául. A cél az, hogy szemmel tartsuk az ételek mennyiségét és fokozatosan áttérjünk az intuitív étkezésre.

Próbáld ki az egyes lehetőségeket, érzékeld a tested és elméd reakcióit és találd ki mi illik hozzád.

Egyél jól, eleget és kezdj el edzeni a Top4Fitness-szel

Női fitnesz ruházat Férfi fitnesz ruházat

vyvážená_strava_zdravý_vztah_k_jídlu

2) Kezdd magaddal

Könnyűnek hangzik, de a gyakorlatban, ez egy megkövetelő és hosszú távú folyamat. Ismerd fel, hogy egyetlen kapcsolat sem fog hosszú távon működni, hacsak nincs megoldott kapcsolatod önmagaddal. Ez vonatkozik az étellel való kapcsolatra is. Hogyan javíthatod az önmagaddal való kapcsolatodat? Ismerd fel, hogy TE vagy a legfontosabb. Ez nem önzés, hanem szükségszerűség. Vigyázz magadra, vedd fel a sportcipődet és menj el edzeni, sétálj egyet a kutyáddal, olvass egy könyvet vagy próbálj ki egy főzőtanfolyamot. Egyszerűen csak végezz olyan tevékenységeket, amelyeket élvezel.

3) Élvezd az ételt és egyél tudatosan

Saláta salátával még soha senkit nem elégített ki. Ami a tányérodon van, annak szórakoztatnia kell téged. Próbálj ki új tápanyagokat és új ételeket, fedezz fel új ízeket, és fokozatosan találd meg, hogy pontosan mi illik hozzád, a lelekedhez, és az emésztésedhez. Emellett, próbálj meg tudatosan étkezni, szánj időt az étkezésre, és ne vonja el a figyelmedet a televízió vagy a telefonod.

4) Ne folytsd evésbe a negatív érzelmeidet

Paradox módon, az érzelmi evés nem az ételről szól, hanem az önmagunkkal való megromlott kapcsolatról. Az egészségtelen táplálkozás önmagában csak egy mélyebb mentális probléma következménye. Ha valami nem a terv szerint alakul, ha stresszes vagy, szomorú, vagy félsz, a stressz levezetésére megoldásnak tűnik az evés. Elsőre nagyszerű ötletnek tűnik - az étel gyógyír a rossz hangulatra. Ennek az ellenkezője igaz. Ez csak egy pillanatnyi kellemes érzés, mert néhány perccel az étkezés után bűntudat és még rosszabb érzések jelentkeznek. Próbáld meg átélni, elemezni és megérteni az érzelmeidet. A hűtő kinyitása helyett, menj sétálni vagy nyújtani. Ha nem tudod hogyan szabadulj ki ebből a mókuskerékből, kérj szakmai segítséget, amely segít eljutni a problémáid lényegéhez.

adidas_oblečení_ženy_jóga

5) Ne próbálj mindig 100%-os teljesítményt nyújtani

Ez a korszak nagyon elfoglalt és túlhajtott. Bizonyára vannak olyan emberek a környezetedben, akik napi 16 órát dolgoznak, alig alszanak, keveset esznek és sietnek. Ráadásul rossz minőségű ételt esznek. Próbálj meg nem engedni ennek.  Állíts fel határokat, pihend ki magad, és engedd meg magadnak, hogy "kikapcsolj" egy időre. Az energia nagyon kevés és rendszeresen pótolni kell. Ennek az egyensúlynak köszönhetően, harmonikus kapcsolatot tarthatsz fenn az étkezéssel, mert a stressz és a krónikus stressz negatívan befolyásolja az étkezési szokásokat. Ez túlfogyasztáshoz, érzelmi evéshez vagy éppen ellenkezőleg, ételhiányhoz és úgynevezett alultápláltsághoz vezethet.

TIPP: Ha tanácsra van szükséged, áttekintést szeretnél az ételekről, vagy hosszú ideig nem tudsz javítani az ételekkel való kapcsolatodon, kérd szakértő segítségét. Ez lehet egy táplálkozási terapeuta vagy - érzelmi evés és egyéb pszichés zavarok esetén - pszichológus. Tegyél egy bátor lépést az önismeret és elégedettség felé.

Sportoló vagy, sokat mozogsz, és aktív vagy?  Akkor enned kell.

A jó teljesítményhez hatékony regenerációra és energiapótlásra van szükség. Még két jó tanács a végén - az étellel való kapcsolat elsősorban az étel mennyiségéről szól, nem pedig a típusáról. Egyáltalán nem kell megtagadnod magadtól egy hamburgert vagy a kedvenc csokoládédat!

Vess egy pillantást a sporttáplálkozásra és támogasd a teljesítményedet: